Saturday, March 14, 2009

My poor KE-CHEQ

Hari : Sabtu yang indah
Lokasi: Home sweet home
Waktu : 9am

Arakian...
Pagi ni as usual, aku seperti insan2 lain yg cuti, mesti akan bangun agak lambat dari hari2 normal or working day kan.. So, aku bangun dalam kul 9am, paling awal dari hari2 lain la, tapi takde la sampai terlajak kul 12noon ok.. Alangkah gumbiranya bangun pagi ni bila terhidu masakan ibu di dapur.. yela, ibu-KU ni jarang2 sekali nak masak, bukan sebab dia tak pandai masak atau malas nak masak, cuma bebanan tugas2 keja dan kesempitan waktu yg menghalang beliau berbuat demikian.. kami pun dah imune dah dgn keadaan ni, kami redha dan terima seadanya, huhu..
Jadi, aku dapat bayangkan betapa indahnya hari ni.. apatah lagi terbayang masakan ibu yg akan melengkapkan lagi hari indah ku ni.. yeah!

Tanpa membuang masa, aku pun terus bercadang untuk skip rutin harian-KU (selalunya breakfast come first then, baru mandi.. makcik aku cakap awet muda, hehe) dan pergi bersiram dulu sebagai acara permulaan hari yg indah hari ni..
Sedang asyik aku bersiram dan baru nak mula rangkap pertama lagu BSB; 'Drowning', dah dgr adik aku terjerit2 dkt luar.. memula aku ingat dia kena serang dgn lelabah ke lelipas ke.. tapi semakin lama tune dia bertukar mcm dah nak nangis plak.. so, aku pun grab towel n keluar untuk memantau keadaan.. rupa2 nya... teng!teng!teng! kucing kesayangan kitorg, si Kechiq yg kena attack dgn unknown creature.. Perghh.. memang ngeri tengok luka di peha beliau, dah robek dan berlubang tuu.. scary wa cakap lu.. nasib tak bleeding heavy flow.. kalau tak kompem aku n adik pengsan awal2 lagi, kuikuikui...

Hatta, aku pun gelabah jingga seketika sambil tgk adik-KU dok buat muka kemik.. then, sepantas kilat aku capai baju ala kadar dan terus bergegas ke kereta bersama adik n Kechiq.. nasib aku bleh control emotion n lega sebab Kechiq pun cool je.. senang sket aku nak driving kan..
Maka, kitorang pun mula la cari klinik haiwan yg berdekatan.. bukan senang nak cari sebab haiwan ni jarang sakit n depa ni mempunyai imuniti yg kuat.. lainla cari klinik manusia kan, bersepah2 di setiap tempat.. yela, manusia ni rajin sgt jaga kesihatan.. sampai kekadang tak sakit pun pi klinik gak (watpe tu u all pun tau kan, esp yg malas pi keje) ..
Nasib menyebelahi kami, terjumpa dgn klinik haiwan ni.. tapi, blum buka plak.. hangin btul la! tulis dekat situ buka kul 10am, ni dah 10.15, tak nampak batang hidung manusia yg berkenaan pun.. batang hidung kucing ada la 2 ekor.. memula terkujat gak aku, ingat kucing2 ni punya klinik kan, haha.. tapi kalau la kucing2 ni mempunyai abilities mcm human, mesti depa lebih dedicated kan.. kesian Kechiq, kena tunggu manusia2 yg kurang dedikasi ni datang..
So, dipendekkan citer, kul 10.35am, Doktor n manusia2 yg berkenaan pun datang sambil buat2 busy yg tak keruan.. aku plak malas nak tengok adegan2 diorang ni trus je ikut Doktor tu masuk bilik dia n letak Kechiq dkt meja leper utk timbang.. baru la Doktor tu ada perasaan nak tgk keadaan Kechiq.. akhirnya, Kechiq ditinggal kan di ward untuk dijahit.. beliau pun tak meragam, cool je.. maybe beliau dah redha dgn keadaan kan.. kesian Kechiq, kecik2 dah kena jahit.. petang nanti baru kitorang bleh amik dia, huhu..
WE MISS U ALREADY, KECHIQ..

Tak sabar nak tunggu petang..
Tak sabar nak tengok keadaan Kechiq..
Tak sabar nak dengar dia meaw semula..
huhu...

Ni masa Kechiq baru di-adopt oleh kitorang.. skarang dia semakin chomel n berisi.. :)

1 comment:

Setelus Hati Zinnirah said...

lor... si ke-cheq tu gadoh ngn makhluk mende b...? huhuhu... cian kt dia ek..

o ye.. b, g x reunion benl 28/3 ni..? jom ar....